Austria · blog despre Viena · ce sa fac la Viena · info utile Viena · la sauna in Austria · obiceiuri daravele · scriu despre Viena · viata in Austria · viata la Viena · Viena

hainele cele noi ale imparatului – sau, din nou, despre sauna in Austria

Adevarul gol-golut despre sauna in Austria este ca trebuie sa te dezbraci de haine, dar nu si de caracter. Deloc recomandata pudicilor, ci mai degraba celor care cred in hainele noi ale imparatului, sauna si balacitul aditional in bazinele termale reprezinta o modalitate de relaxare preferata de din ce in ce mai multi austrieci (noi ne temem ca in detrimentul schiatului – deh, incalzirea globala, preturile…).

Plasata de obicei separat de restul complexului spa (poate si pentru ca de multe ori accesul la sauna se plateste suplimentar), zona in care se gasesc diferitele tipuri de sauna poarta la intrare o avertizare: atentie, nudisti! Accesul celor sub 16 ani este interzis, nu neaparat ca sa nu rada aiurea in tramvai la vederea naturii umane nestapanite si nedefrisate, ci mai degraba ca sa nu li se faca rau in abur si caldura. Cat despre adulti (LE: sauna este mixta, nu se face discriminare pe sexe 😀 – democratie!), eticheta spune ca nu e frumos sa ramai cu privirea atintita la diversele forme sub care apare corpul omenesc, oricat de ciudate sau apetisante ar fi acestea.

Ca tot vorbeam de natura umana! La sauna in Austria e important sa fii lipsit de inhibitii, dar niciodata de prosop! Acest obiect devine de cruciala importanta aici. Desi aproape niciodata nu e folosit pentru a acoperi partile cele intime ale fapturii, e foarte de ajutor in sauna. Una din regulile de eticheta spune ca pe bancile din sauna nu te asezi direct, ci numai pe prosop. Motivele legate de igiena cred ca sunt clare: chiar daca nu ti-ar pasa cine vine dupa tine, e important sa te gandesti ca nu stii cine a stat acolo inaintea ta.

Tot o chestiune de eticheta o reprezinta si lasarea papucilor* la usa camerei de sauna. Motivele, dincolo de cele igienice (imaginati-va ca se merge cu aceiasi papuci la toaleta si prin curte), sunt si unele practice: oamenii se pot impiedica de perechile de papuci la iesirea (mai mult sau mai putin grabita) din sauna.

Costumul de baie nu e privit cu ochi buni in sauna si cu atat mai putin in bazinele cu apa termala. Daca nimeni nu va spune (aproape) nimic la vederea unei persoane posesoare de textile pe corp in camera de sauna, cu siguranta se vor isca proteste violente la incercarile de a intra in bazin cu costumul de baie.

O regula care tine strict de politete spune ca la intrarea in sauna se saluta intotdeauna. Chiar daca nu ii cunoastem pe oamenii prezenti acolo, un mic hallo nu a facut niciodata nimanui rau.

Sederea in sauna are si ea rostul si mersul ei. Ca sa fie si mai eficienta, de multe ori personalul de specialitate al complexului spa face la intervale de o ora sau doua asa numitele Aufguss – sau, pe romaneste, infuzie. Uneori, dincolo de aromele care se picura in apa ce va ajunge pe pietrele incinse ale saunei, infuzia mai vine si cu un bonus: fructe (pentru mancat) sau creme diverse pentru dat pe corp. In cazul in care spa-ul nu ofera aceste infuzii, se vor gasi mereu doritori (si cunoscatori) care sa le faca. Tot o regula de curtoazie si eticheta spune ca se va intreba intotdeauna audienta daca doreste sa ia parte la aceasta infuzie ad-hoc.

Cam atat deocamdata despre cum se desfasoara ostilitatile in saunele din Austria. Desi poate ca pare complicat, sistemul e cat se poate de simplu si se bazeaza pe niste reguli de bun simt. Luati-va cu voi cei 7 ani de acasa, deschideti ochii si observati mersul lucrurilor si sunt sigura ca veti avea parte de o experienta placuta, de relaxare si revigorare.

*La Linsberg Asia am vazut sambata o gramada de oameni care au intrat cu papucii in sauna. Rezultatul? Cativa impiedicati, niste mutre oripilate la vederea infamului accesoriu facandu-si loc in sauna si multe usi trantite a nemultumire – din acelasi motiv. E prima sauna austriaca unde am vazut asta. Sper sa fi fost doar o situatie exceptionala…

sauna

11 gânduri despre „hainele cele noi ale imparatului – sau, din nou, despre sauna in Austria

  1. Ioiiii….cred ca as ramane cu traume…sau nu? :)))))) Zic si eu , ca n-am fost….Dar ca si chestie , imi amintesc de un team building , undeva pe langa Bran , hotelul avea sauna , jacuzzi si piscina…evident , se mergea in costum de baie…ca o chestie foarte ciudata , pe care nu mi-o pot explica si creierul meu ,zic eu , este defect…in piscina am intrat , am inotat , a fost bestial….in jacuzzi mi-a fost sila sa intru , aveam sentimentul ca impartim ciupercile de pe picioare intre noi si alte mirosuri si bube corporale….zi si tu! Nu ma inteleg….dar la sauna sau jacuzi ,vreodata , am sa merg numai daca intru doar eu…

    Apreciază

  2. :))))))) nu ramai cu traume, ca e prea fain in sauna, mai ales cand se face infuzie si-ti da vreo crema de vreun soi, ca se face pielea asa frumoasa pe tineeeee. in jacuzzi nu intru nici eu, doar in bazinele mari, unde imi e clar ca se pun substante dezinfectante. cu mare placere mai ales intru in ala cu apa sarata ca acolo mi-e clar ca nu vietuieste nicio buba :)).

    Apreciază

  3. Si in Olanda tot asa e la sauna. Goi-goluti (obligatoriu cu prosop) si amestecati. Sunt unele SPA-uri care ofera, pentru pudici, niste ore intre care ai voie sa intri în costum de baie 😀 Dar e mai scump, si n-ai sa vezi vreun olandez sa dea bani mai multi pentru asta. E distractiv, numai sa nu te intalnesti cu colegii de serviciu pe acolo! :))

    Apreciază

  4. În Austria nu știu, dar am fost la saună în Finlanda, fie în câte o cabană ascunsă prin pădure, fie în apartamentul în care locuiam. Ăsta e și unul dintre marile plusuri când mă gândesc la țara aia: închipuie-ți cum e să ai sauna în casă! 🙂 De asta chiar mi-e dor!

    Apreciat de 1 persoană

    1. sa stii ca si aici multi oameni si-au facut sauna! pentru ca poti cumpara cabina, o instalezi, gata! stiu pe cineva care are zi de sauna cu prietenele in fiecare saptamana, au program cine curata dupa, caci asta se pare ca e marele bai al saunei acasa, curatenia :D. in Finlanda nu am avut timp sa mergem nici macar la hotel la sauna, dar am zis ca o sa ne intoarcem special pentru asta!

      Apreciază

bun venit! hai sa stam de vorba! dar, te rog, fara spam sau vorbe urate!

