acasa · blog despre Viena · limba germana · notite vieneze · pagini carti literatura · scriu despre Viena · stil de viata austriac · tara si oamenii sai · viata la Viena · Viena

cativa autori austrieci si un top al celor mai bune carti in ianuarie

Anul trecut am citit cu pofta, dar si cu o lacrima in coltul ochiului, cartea lui Robert Seethaler, Der Trafikant.  Nu va lasati pacaliti, nu e vorba de un traficant din acela despre care cititi in presa, caci in imba germana Trafik inseamna chiosc de tigari si ziare. E o poveste dulce-amaruie despre un tanar din provincie care vine la Viena sa isi faca ucenicia pe langa un prieten din tinerete de-al mamei sale, un domn infirm, ce isi pierduse un picior in primul razboi mondial. Actiunea se petrece in zilele tulburi ale lui 1938, iar Freud apare si el in poveste. E o carte care te pune pe ganduri, care explica multe si care, nu in ultimul rand, iti da curaj, in ciuda gustului amar pe care ti-l lasa.

Pentru 2016 am deja in raft o alta carte a austriacului Seethaler, Die Biene und der Kurt – Albina si Kurt.

Sunt deja la doua carte pe anul asta, prima a fost a unui autor german, cu aceasta insa ma reintorc in Austria, si nu oriunde, ci chiar in Viena 🙂 . In Mittelstadtrauschen, Margarita Kinstner ii  aduce cititorului nu numai zgomotul orasului intre filele cartii, ci si povesti de dragoste mai vesele si mai triste, situatii de viata aparent banale, dar de importanta covarsitoare pentru cei participanti. Sunt la jumatate, am citit primele 50 de pagini cu greu, limbajul e intortocheat si plin de jocuri de cuvinte, dar m-a prins si acum cu greu pot lasa cartea din mana!

Un alt autor austriac pe lista pentru 2016 este Radek Knapp, al carui erou vienez Ludwik Wiewurka tropaie nerabdator intre copertile romanului Die Gipfeldieb. Abia astept sa vad ce are sa imi povesteasca!

Va anuntam in titlu un top al celor mai bune carti ale lunii ianuarie in Austria. Topul este alcatuit de un juriu format din critici literari, se vrea un top orientativ, care sa ajute cititorii a se descurca mai usor in jungla noilor aparitii editoriale, si il gasiti AICI. Cartea care ocupa locul 1 luna aceasta, romanul lui György Dragomán, Der Scheiterhaufen, este o poveste care ne duce inapoi in Romania anilor de dupa caderea comunismului. György Dragomán este un scriitor ungur nascut in 1973 la Targu Mures, traind in prezent alaturi de sotia sa, poeta Anna T. Szabó, la Budapesta. Cartile sale au fost traduse si in limba romana. 

Voi ce cititi anul asta? Si in ce limba?

 

7 gânduri despre „cativa autori austrieci si un top al celor mai bune carti in ianuarie

    1. eu am cautat multa vreme autori austrieci care sa scrie in standardul austriac, nu in cel german. ca asta e marea pacatosenie aici: marile edituri sunt nemtesti, editorii, idem, deci limba e casapita si dusa spre purismele standardului german. acum descopar incet incet austrieci care au fost lasati sa scrie austrieceste si tare, tare ma bucur!

      Apreciază

  1. Eu am terminat niște cărți începute anul trecut (Complexul lui Portnoy, de Philip Roth, despre care încă nu am apucat să scriu, și Rămas bun pentru vecie, de Raymond Chandler, care nu a fost o experiență prea fericită). Acum am planuri mari, în sensul că am început două cărți grele: Les mémoires d’Hadrien, de Marguerite Yourcenar, și The Second Sex, de Simone de Beauvoir (o traducere în engleză, îmbunătățită și completă, față de prima apărută, dar parcă tot aș prefera franceza). E clar că astea se citesc cu creionul în mână, așa că preconizez că o să-mi ia mult timp să le termin (deși Al doilea sex am mai citit când eram studentă, clar trebuie să o reiau cu atenție). Între timp, mă delectez cu Jurnalul ascuns, de Sebastian Barry, o carte nominalizată la Man Booker Prize, foarte frumos scrisă (și tradusă), dar cred că despre asta o să povestesc mai multe când îi va veni vremea. 😉

    Apreciază

  2. nu ştiam că asta înseamnă trafik, mă gîndeam că o fi vreun vienezism de-al vostru. 😛
    eu citesc un Nick Hornby în engleză şi am în plan să citesc în română, germană şi franceză. să vedem ce se mai întîmplă.
    nu cred că am citit nimic de un austrian care să scrie în austriacă:P, da’ flăcăul ăla Thomas Bernhard, pe cît mă enervează, pe atît mă atrage. de Peter Handke am citit umpic.
    spor la citit!

    Apreciază

  3. sa inteleg ca pe radiografia societatii austriece facuta de Arno Geiger nu dai doi bani? :)) ca si mie imi place austria si chiar si scriitorii austrieci, asta fiind cel mai recent pe care l-am citit.
    iar cu Gyorgy Dragoman mi-ai trezit curiozitatea, o sa caut cartea lui. multzam.

    Apreciază

    1. ce dracu´, de unde se poate trage concluzia asta din tot ce am scris aici :D? intr-o nota mai vesela, la ce iti trebuie o radiografie, cand te iei cu societatea in piept in fiecare zi :D? bietul Geiger asteapta cu tot cu Flusspferdul lui sa ii vina randul. sa speram ca in curand, desi la ce ritm de citit am in ultima vreme… grrrrrrr.

      Apreciază

bun venit! hai sa stam de vorba! dar, te rog, fara spam sau vorbe urate!

