calatorii · fotografie · istorie

Escadaria Selarón – Scara lui Selarón sau unul dintre locurile pe care nu trebuie sa le ratezi daca ajungi la Rio de Janeiro

Cand ne pregateam pentru calatoria in Brazilia, in aprilie 2013, si faceam lista cu obiective de vazut, mi-a sunat cunoscut in urechi numele de Selarón. Pe masura ce selectam si ne documentam, aveam tot mai mult impresia ca auzisem de curand numele asta. Oare fusese ceva la stiri? Oare vazusem vreun documentar? Ori citisem ceva in revistele acelea care ti se ofera gratuit in avion? Misterul avea sa se lamureasca destul de repede – dar despre asta un pic mai tarziu.

Escadaria Selarón a fost locul in care ne-am apropiat cel mai mult de favele – hotarasem de la inceput ca nu ne vom aventura acolo, nici macar cu ghid. Imi dorisem atat de mult sa ajung la Rio, incat luasem decizia ca, daca mergem acolo, sa jucam pe o carte sigura. Din aceleasi motive am respectat si toate sfaturile primite: haine modeste, rucsac simplu, niciun fel de bijuterii – aici a fost simplu, oricum nu-s stilul pom de Craciun, asa ca mi-am luat doar obisnuitii mei cercei mici, de tinichea. Singurul lucru relativ scump avut la purtator a fost camera foto, cu care am avut o singura poveste, dar asta ramane de povestit alta data. Una peste alta, calatoria la Rio a fost una lipsita de incidente majore, iar orasul ni s-a asternut in fata generos si plin de viata si-s tare recunoscatoare pentru asta. Iar Escadaria Selarón – Scara lui Selarón este unul din locurile cele mai impresionante si frumoase pe care le-am vazut vreodata. De aceea as insista ca, daca ajunteti la Rio de Janeiro, sa treceti aceasta scara pe lista de vazut neaparat!

215 trepte care se intind pe 125 de metri, acoperite cu peste 2.000 de placute de ceramica, din peste 60 de tari. Mi-as fi dorit sa fi dus si noi o placuta acolo, insa, asa cum va spuneam la inceput, am aflat in timpul documentarii de ce imi suna atat de cunoscut numele de Selarón. Jorje Selarón, artistul originar din Chile si care si-a dedicat o mare parte din viata si creativitate brazilienilor, fusese gasit mort chiar pe scarile acestea, pe 10 ianuarie 2013, iar stirea imi trecuse, fara sa ii dau importanta, pe la urechi. Nu se stia daca fusese omorat sau se sinucisese, desi mai tarziu ancheta politiei avea sa decida ca fusese vorba de sinucidere, motivata de desele episoade depresive ale artistului. Ca de fiecare data in asemenea cazuri, nu ma pot opri sa ma intreb cum poate din adancurile intunecate ale depresiei sa izvorasca o asemenea creativitate plina de lumina, culoare si pofta de viata si de ce nu poate ea sa preia conducerea.

Povestea scarii incepe modest si ajunge la dimensiunile fulminante la care am gasit-o in acel aprilie 2013. Jorje Selarón decide in 1990 sa renoveze treptele care urcau prin fata casei sale, aflate la acel moment intr-o stare jalnica. In ciuda ironiilor si comentariilor rautacioase la care a fost supus de catre oameni ce nu vedeau sensul muncii lui, el a continuat cu incapatanare sa acopere scarile cu placute de ceramica in culorile steagului national al Braziliei: verde, galben si albastru. Considerate de artist ca fiind un tribut pe care el a decis sa il aduca poporului brazilian, pe care l-a iubit enorm, scarile acestea au devenit obsesia creativa a lui Selarón. La inceput le-a pavat cu materialele pe care le putea gasi – chiar si in gunoi: fragmente de oglinzi, ori de ceramica. Pentru a face rost de bani ca sa isi duca la indeplinire proiectul si a inlocui bucatile mai putin atragatoare din punct de vedere vizual, el a inceput sa isi vand picturile. Bucata cu bucata, scarile au capatat culoare si viata si, curand, oameni din diferite parti ale lumii au inceput sa ii aduca si ei placute de ceramica lui Jorje Selarón. Astfel, aceasta opera aflata in continua dezvoltare, a prins dimensiuni internationale. Nu numai ca scara conecteaza doua cartiere, Santa Teresa si Lapa, si doua strazi, Rua Joaquím Silva si Rua Pinto Martins, dar ajunge sa conecteze natiuni si oameni. Culoarea dominanta este aici rosul, pentru ca rosul, ar fi declarat Selarón, este una din acele culori care aduc bucuria oriunde isi fac aparitia. O culoare speciala, la fel cum si Rio este un oras special – singurul loc unde, in opinia artistului, o astfel de lucrare monumentala s-ar fi putut intampla.

As fi putut sta ore intregi acolo si fotografia, probabil, fiecare bucatica, fiecare coltisor. Inca nu sunt convinsa ca am putut surprinde frumusetea si magia acestui loc, care sper sa nu fie devastat in absenta creatorului sau. Oricum ar fi insa, pentru un scurt moment am fost acolo si mi-am umplut simturile cu frumusete si iubire.

Pentru a vedea fotografiile la dimensiune mai mare, clic pe oricare dintre ele.

 

Un gând despre „Escadaria Selarón – Scara lui Selarón sau unul dintre locurile pe care nu trebuie sa le ratezi daca ajungi la Rio de Janeiro

  1. Îmi plac oamenii pasionați care își văd de țelul ales fără să le pese de ce spun ceilalți.
    Sfaturile tale privind ținuta de călătorie, ”haine modeste, rucsac simplu, niciun fel de bijuterii” sunt valabile pentru orice loc din lume. Peste tot sunt frații noștri mai bruneți care tind să ușureze turiștii de bunurile mai valoroase. Și dacă nu sunt ai noștri, sunt ai altora… 😀

    Apreciază

bun venit! hai sa stam de vorba! dar, te rog, fara spam sau vorbe urate!

