acasa · culinar · obiceiuri daravele · of of mai mai · retete culinare · totusi asta nu e un blog culinar · Uncategorized · viata la Viena · Viena

1 aluat, 3 posibilitati: tarta, saratele, biscuiti de Craciun

Daca si la voi a inceput agitatia specifica ultimei sute de metri inainte de Craciun, atunci cred ca postarea asta o sa va sara in ajutor. Iar daca sunteti si voi din astia care nu-s mari vrajitori in bucatarie, apai atunci postarea asta o sa va sara si mai abitir in ajutor. Probabil ca v-am mai povestit, dar momentul revelatoriu al existentei mele de gospodina a fost pe la vreo 20 de ani, in bucataria matusii de la Novi Sad. Acolo am realizat ca nu e musai sa fierbi 1547 de sarmale pentru Craciun, nici sa faci 2780 de kilograme de salata de boeuf (biof 😀 ), si nici catraliarde de feluri de prajituri, ca mai apoi sa speli vase cat pentru o armata imperiala si la finalul finalului sa cazi lesinata de oboseala si sa nu mai apuci sa te bucuri si tu ca omul de sarbatori, pentru ca ai muncit ca un sclav in tot timpul asta. Niu-niu. Eu una sunt perfect fericita in ignoranta mea culinara, stiu sa fac un maxim de (in cel mai fericit caz) 5 prajituri, dintre care, surpriza, trei au acelasi aluat. Inca ma mai bazez pe mama pentru sarmale, pe sotul pentru piftie si pe Carmen pentru paste. Sunt in stare sa imi fac proprii biscuiti de Craciun, desi, de exemplu, nu pot sa va arat ce forma dubioasa mi-a iesit ieri dintr-un trifoi. Pe care nici macar nu l-am decupat cu mana, ci cu forma aia de biscuiti, deci e vina lui Murphy, nu a mea.

Buuuun. Acestea fiind premisele, tin sa va impartasesc din intelepicunea mea 😀 cu privire la utilizarea aceluiasi aluat pentru a obtine trei chestii delicioase de mancare, cu efort minim si resurse asijderea.

Baza este formata din:

200 gr faina

200 gr unt moale

1 ou

Si acum, sa vedem variatiunile pe aceeasi tema:

 1. Aluatul de tarta

Reteta asta o am de la mama si este de departe cea mai buna reteta ever pentru toate tartele dulci sau sarate facute pana acum de mine.

Va sa zica, la reteta de baza de mai sus mai adaugam 100 de grame de zahar pudra daca vrem aluatul pentru tarta dulce, sau un praf de sare daca vrem aluatul pentru o tarta, doh!, sarata.

2. Saratele

La reteta de baza mai adaugam 100 de grame de telemea sau feta si chimen (uneori eu mai pun si niste fulgi de chilli, daca vreau saratelele picante). In functie de cat de grasa sau de sarata este branza putem varia cantitatea, dupa cum tot in functie de branza, de cat de grasa sau apoasa e, mai avem uneori nevoie de niste faina in plus. Cheia succesului este ca aluatul sa fie maleabil, usor de lucrat, si sa nu se lipeasca de maini. Ca o plastilina, ce sa mai 😀 .

Un pont de la mine, desi eu cu zaharul nu suntem fenomenal de prieteni, dar na, nici nu fac saratele in fiecare zi, ci maxim de doua ori pe an: o lingura de zahar adaugata in compozitia asta da un plus de savoare.

3. Biscuiti de Craciun

La reteta de baza adaugam 200 de grame de zahar brun (eu uneori pun mai putin, nu prea imi plac dulciurile prea dulci) si jumatate de lingurita de condimente pentru turta dulce (scortisoara & co).

Eu ung toti biscuitii cu un pic de ou, pentru culoare. De copt, in principiu coc la 170 de grade. Biscuitii grosi de vreo 3-4 mm au nevoie de undeva in jur de 10-15 minute la cuptorul meu, dar nu ma pot repeta indeajuns de mult cand zic ca fiecare isi cunoaste cuptorul cu toanele si fitzele sale 😀 .

In toate cele trei cazuri aluatul se intinde/decupeaza mai bine daca, dupa ce l-ati framantat, l-ati lasat 1-2 ore la frigider, ca sa se raceasca bine. Nu uitati sa presarati cu faina planseta/blatul de lucru si sa dati un praf de faina si pe sucitor.

Acestea fiind spuse, va urez sa nu va indopati prea tare, dar mai ales sa nu va spetiti prea tare in bucatarie, caci zau, de ce ati face asa ceva 😀 ?

Mahlzeit si pofta buna!

Un gând despre „1 aluat, 3 posibilitati: tarta, saratele, biscuiti de Craciun

bun venit! hai sa stam de vorba! dar, te rog, fara spam sau vorbe urate!

